Skocz do zawartości

Zdjęcie

Witamina B6

- - - - - witamina

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
LubiePlacki

LubiePlacki

    Lubi placki

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13955 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Miasto:kfd.pl
  • Staż [mies.]: 16 lat
Witamina B6 ? pirodyksyna; grupa 3 organicznych związków chemicznych, pochodnych pirydyny; witamina z grupy B; rozpuszcza się w wodzie; prekursor kilku ważnych koenzymów, które kontrolują przebieg wielu kluczowych reakcji biochemicznych; niedobory powstają wskutek stosowania izoniazydu.

Źródła witaminy B6

Witamina B6 występuje w wielu produktach żywnościowych. Najwięcej witaminy B6 występuje w mięsie, rybach, drobiu, jajkach, mleku i drożdżach. Bardzo dobrym źródłem tej witaminy są warzywa, takie jak kapusta, groszek zielony, kalafiory, marchew, szpinak, ziemniaki.
Występuje w dużej ilości w zbożach, a zwłaszcza w kiełkach pszenicy, ziarnach soi, fasoli, orzeszkach ziemnych.
Zawartość witaminy waha się w poszczególnych produktach w zależności od sposobu w jaki zostały przygotowywane produkty. Więcej będzie witaminy B6 w ziarnach, nie oczyszczonej mące z grubego przemiału, otrębach i zarodkach niż w białych bułeczkach pozbawionych tej substancji podczas dokładnego przetwarzania.

Znaczenie witaminy B6 dla funkcjonowania organizmu
Witamina B6 jest wszechobecna i spełnia wiele ważnych zadań. Przede wszystkim bierze udział w przemianie aminokwasów, czyli składników białka. Ułatwia w ten sposób rozkład białka na aminokwasy, stwarzając kwaśne środowisko. Inne funkcje witaminy B6 :
- włączając się w różne procesy biochemiczne, umożliwia przekształcanie aminokwasów w inne aminokwasy, aminokwasów w węglowodany lub tłuszcze; ciało w ten sposób magazynuje energię
- witamina uczestniczy w tworzeniu takich związków białkowych jak enzymy, które aktywizują procesy organiczne, oraz hormony i hemoglobina; biorąc udział w - powstawaniu prostaglandyn reguluje ciśnienie krwi, skurcze mięśni oraz pracę serca
- zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego; wpływa na wytwarzanie substancji odgrywających ważną rolę, czyli serotoniny, dopaminy oraz kwasu amino-masłowego
- zwiększa odporność organizmu i łagodzi skutki uboczne niektórych leków; wspomaga leczenie nerek; zmniejsza nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem

Przypuszcza się, że można używać witaminy B6 do łagodzenia objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego, a więc depresji, drażliwości, bolesności piersi oraz bólów głowy.
Niedostateczna ilość witaminy B6 przejawia się zaburzeniami w funkcjonowaniu całego organizmu.

Niedobór witaminy B6 w organizmie
Kiedy organizm ma braki witamin zaczyna tracić swoją odporność i zdrowy wygląd. Niedobór witaminy B6 powoduje różnorodne nieprawidłowości w układzie nerwowym:
- drgawki czy depresję
- odczuwamy apatię
- bezsenność
- ogólne pogorszenie samopoczucia
- obniżenie sprawności procesów myślowych
- zapalenia nerwów
W wyniku braku witaminy B6 zmniejsza się również odporność na infekcje
Zewnętrznymi objawami silnego niedoboru witaminy B6 są:
- stany zapalne skóry przypominające pelagrę
- łojotokowe zmiany na twarzy
- podrażnienie języka i błon śluzowych jamy ustnej
- niedokrwistość; produkcja hemoglobiny w organizmie jest niewystarczająca
- zaburzenie prawidłowego funkcjonowania nerek, co prowadzi do tworzenia się kamicy nerkowej
- u dzieci drgawki, opóźnienia umysłowe i nieprawidłowości w budowie kości oraz zaburzenia padaczkowe

Zaobserwowano, że niedobór witaminy B6 występuje u osób, które przeszły zawał serca. Wniosek jest jeden ? brak witaminy B6 może prowadzić do zaburzeń funkcjonowania mięśnia sercowego.
Naukowcy uważają, że brak witaminy B6 zwiększa ryzyko powstawania nowotworów.

Zalecenia przyjmowania witaminy B6

Dużo większe zapotrzebowanie na witaminę B6 odczuwają dzieci, młodzież, kobiety (zwłaszcza w ciąży oraz te, które przyjmują środki antykoncepcyjne), osoby starsze, ludzie będący na ścisłej diecie oraz osoby, które spożywają duże ilości tłuszczów i cukrów.
Jej niedobór powinni regularnie uzupełniać ludzie nadużywający alkoholu. Alkohol prowadzi do osłabienia wątroby, co powoduje utrudnienie przemiany witaminy B6.
Witaminy B6 brakuje osobom palącym papierosy, ponieważ tytoń obniża ilość witaminy B6 we krwi.
Specjaliści zalecają stosowanie witaminy B6 osobom, które są narażone na promieniowanie, pacjentom chorym na serce, na nerki, tym, którzy przyjmują leki nowotworowe, przeciwko astmie. Ludzie leczeni takimi środkami, jak pochodne amfetaminy, chloropromazyna i rezerpina również czuja niedosyt witaminy B6. Zażywa się dodatkowe dawki tej witaminy przy osłabionym systemie nerwowym oraz w okresach intensywnej pracy umysłowej. Witamina B6 ułatwia koncentrację uwagi i poprawia sprawność umysłu.

Nadmiar w organizmie witaminy B6
Zbyt duża ilość witaminy B6 powoduje niekorzystne objawy w układzie nerwowym:
- brak koordynacji mięśni
- zwyrodnienia tkanki nerwowej
- słabość mięśni
- niepewny chód
- uczucie mrowienia
Nadmiar witaminy B6 ma niekorzystny wpływ na obecność aminokwasów we krwi. Dlatego witaminę powinno się stosować pod kontrolą lekarza, zwłaszcza, gdy niektóre zmiany są nieodwracalne.

Ciekawostki
- witamina B6 współdziała z witaminą B2 oraz B12
- zbyt mała ilość witaminy B6 wywołuje niższy poziom witaminy C we krwi, a niedobór witaminy C wzmaga wydalanie B6
- niedobór witaminy B6 utrudnia działanie pierwiastków, które są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a więc wapnia, magnezu, miedzi oraz selenu
- witamina B6 nie ulega zniszczeniu w wodzie, ale ulega rozkładowi w środowisku obojętnym lub alkalicznym oraz pod wpływem światła
- straty naturalnej witaminy B6 podczas suszenia mleka to 30-70%

Zestawy witamin godne polecenia:
Vitamin Health Care
VITA-MIN Multiple Sport
VITA-MIN PLUS
  • 0

Doradca KFD

Doradca KFD
  • KFD pro

Siemanko, w tym przypadku, mogę polecić Ci takie produkty (dla ułatwienia przygotowałem boks ze zdjęciami):




Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:



0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


Najważniejsze działy: Kulturystyka | Dieta | Przepisy | Trening | Doping | Fitness | MMA
 Zamknij okienko