Skocz do zawartości

Zdjęcie

Zmęczenie

- - - - - zmeczenie

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
nuttka

nuttka

    Wczuwa się w forum

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 184 postów
ZMĘCZENIE

Zmęczenie to korzystne zjawisko: ratuje życie pracoholikom. Ignorowanie próśb organizmu o chwilę wytchnienie to zbrodnia przeciwko samemu sobie.

Chociaż praca nie powinna być sensem naszego życia, to coraz częściej niemal całkowicie nam je wypełnia. Nieodłącznie towarzyszy jej zmęczenie, które jest wołaniem naszego ciała o ratunek – „Dość! Trzeba wypocząć!”. Zmęczenie jest więc zjawiskiem korzystnym. To, co jest groźne, to nie zbyt ciężka praca, ale brak wypoczynku.
Niestety, zwykle ignorujemy zmęczenie, aż narasta ono do wyczerpania biologicznych rezerw naszego organizmu. Do szybkiego wyczerpania doprowadza zwłaszcza praca w jednostronnym charakterze – zmęczenie bardziej grozi urzędniczce, która spędza większość dnia za biurkiem, niż tej, która dodatkowo roznosi dokumenty po całym budynku.
Zarówno zmęczenie psychiczne, jak i fizyczne charakteryzują się brakiem motywacji i zmniejszeniem zdolności do pracy. Towarzyszy mu uczucie niemożności, wysiłku nie do pokonania. Stan taki może być początkiem depresji.

Jak zapobiec zmęczeniu?
Jeśli odpowiednio przygotujemy się na duży wysiłek psychiczny i fizyczny, to zmęczenie pojawi się później, i szybciej wrócimy do formy.
Dobry sen – to najdoskonalszy wypoczynek fizyczny i psychiczny. Należy dbać o tzw. Higienę snu: kłaść się o stałej porze i poświęcać na sen odpowiednią ilość czasu. Ile? To sprawa indywidualna. Większość z nas śpi około 7-8 godzin na dobę.
Przerwy w pracy – kilkuminutowe przerwy w ciągu godzinnej pracy, wypoczynek weekendowy i urlopy pomogą uniknąć znużenia.
• Właściwa organizacja – ustalony plan pracy, dobra atmosfera wśród współpracowników, unikanie pracy jednostajnej, monotonnej oraz krótkich, eksperymentalnych wysiłków.
Zdrowy tryb życia – składa się na niego właściwe odżywianie, higiena osobista oraz unikanie szkodliwych używek, takich jak papierosy czy duże ilości alkoholu.
Przeciwieństwa – wykonywanie innego niż zwykle wysiłku ma zbawienne działanie na nasz organizm. Jeśli ktoś przenosi przez cały dzień ciężkie skrzynki, to raczej nie odpocznie na siłowni ani biegając. Lepiej niech obejrzy dobry film, poczyta książkę, rozwiąże krzyżówkę. Odwrotnie – dla urzędnika odpoczynkiem będzie pływanie, bieganie czy ćwiczenia na siłowni.
Zdrzemnij się w trakcie dnia – zwykle po południu pojawiają się okresy zmniejszonej aktywności naszego organizmu. Zamiast walczyć z nimi kolejną filiżanką małej czarnej lub papierosem, poddajmy się zmęczeniu. Popołudniowa drzemka to jest to, co nasz organizm lubi.
Daj sobie luz – dzięki dobremu nastawieniu psychicznemu jesteśmy w stanie pokonać wiele trudności. Dlatego pofolgujmy sobie czasami, posłuchajmy ulubionej muzyki, pójdźmy do teatru czy umówmy się z przyjaciółmi. Przecież życie nie może się składać z samej pracy i obowiązków.
Hartowanie – człowiek zahartowany to człowiek mocniejszy, a taki rzadziej się męczy. Ludzie kąpiący się przy temperaturze -10°C, w wyrąbanych w wodzie przeręblach niską temperaturą znakomicie stymulują swój układ odpornościowy. Mniej zaawansowanym wystarczy poranny zimny prysznic.

Jak pokonać zmęczenie?
Dopadło cię potworne zmęczenie, a może towarzyszy ci ono już od dłuższego czasu? Nie czekaj, aż samo przejdzie, ale walcz z nim aktywnie.

Co przyśpiesza odpoczynek:
- Przy zmęczeniu fizycznym:
• ciepła kąpiel, zwłaszcza natryski
• sauna
• różne rodzaje masażu
• ciepłe okłady
• ćwiczenia relaksujące, np. joga czy tai-chi
• rozluźnianie mięśni (nawet przez zwykłe potrząsanie rękami czy nogami)
• rozciąganie
• smaczny i zdrowy posiłek
• preparaty zawierające witaminy (zwłaszcza magnez i potas) oraz aminokwasy
-Przy zmęczeniu psychicznym:
• psychoterapia
• akupunktura i akupresura
• pobyt w grocie solnej
• ciepłe kąpiele, w tym solankowe
• masaż relaksacyjny
• ćwiczenia relaksujące, np. joga czy tai-chi
• preparaty lecznicze zawierające m.in. witaminy, magnez, lecytynę, glutaminiany, asparginę

Nasze ciało reaguje na zmęczenie:
• odwodnieniem i zaburzeniami elektrolitowymi
• zmianą rozmieszczenia krwi (jest jej więcej w narządach ciężej pracujących)
• wzrostem temperatury
• wzrostem stężenia jonów wodorowych powodującym kwasicę
• zmianą czynności serca, najczęściej przyśpieszeniem akcji serca i zmniejszeniem objętości tłoczonej krwi
• przyśpieszeniem oddechu, czasami dusznością
• zaburzeniami emocjonalnymi
• zwiększonym wydzielaniem potu
• nadmiernym nagromadzeniem się produktów przemiany materii w mięśniach

źródło - Encyklopedia Zdrowia Gazety Wyborczej
  • 0

Doradca KFD

Doradca KFD
  • KFD pro

Siemka, sprawdź ofertę specjalną:




Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:



0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników

 Zamknij okienko