Skocz do zawartości

Zdjęcie

Wszystko co powinieneś wiedzieć o kreatynie

- - - - -

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
najen

najen

    Brain Surgery

  • Aktywny user KFD
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7045 postów
  • Płeć:Mężczyzna
1.Kreatyna jest produktem ubocznym procesów energetycznych:

Kreatyna "C4H9O2N3"nazwana również kwasem metylowo-iminomocznikowo-octowym,jest ona produktem ubocznym procesów energetycznych przemiany materii.Tworzy się ona w wątrobie z 3 aminokwasów m.in "Glicyny,metioniny,argininy" dzięki tej syntezie człowiek możesz wytworzyć maksymalnie 1g kreatyny dziennie.

2.Jak wydalana jest kreatyna w nadmiarze:

Nadmierna ilość kreatyny w organizmie jest wydalana przez nerki.W większej części w formie niezmienionej,w postaci produktu "kreatyniny" dlatego nie występują efekty uboczne stosowania kreatyny.Wywoławszy ewentualne przedawkowanie.Duże dawki kreatyny nie dają większego efektu.

3.Zapotrzebowanie,pochodzenie w naturze:

Przeciętne zapotrzebowania kreatyny dziennie wynosi ok.2g.Połowę z tego organizm człowieka zsyntezować samodzielnie,reszta musi zostać doprowadzona wraz z pokarmem.Kreatyna głównie znajdują się w artykułach spożywczych pochodzenia zwierzęcego(w mięsie).Kreatyna w roślinach występuje tylko w ilościach śladowych.Zróżnicowana dieta dostarcza ok.1g kreatyny dziennie.Diety "Wegetariańskie" mają ograniczone zapasy kreatyny,ten fakt stawia ich w trudnej sytuacji w szczególności uprawianych sportów "szybkościowo-siłowych"

4.Kreatyna poprawia energie podczas wysiłku:

Ludzki organizm rozporządza dwoma "magazynami" natychmiast dostępnej energii: adezynotrójfosforan (ATP) i fofokreatyna (CP). Kreatyna występuje w mięśniach w większej części w postaci fosfokreatyny. Do skurczu mięśni, a więc właściwej pracy mięśni, organizm może wykorzystywać jedynie ATP. ATP jest przy tym rozkładany do ADP (adezynodwufosforan) i fosforanu (P): ATP -> ADP + P + energia.
Zapasy ATP są jednak bardzo małe i wyczerpują się już po około 1-2 sekundach. Zapasy fosfokreatyny są mniej więcej 5 razy większe. Są wykorzystywane do ponownego uzyskiwania ATP, potrzebnego mięśniom. Fosfokreatyna przekazuje przy tym swoją grupę fosforową ADP tworząc ATP w reakcji: ADP + CP -> ATP + C.
ATP i fosfokreatyna wystarczają razem na około 5-10 sekund intensywnej pracy mięśni. Później mięsień skazany jest na inne źródła energii, np. węglowodany i tłuszcze.
Regeneracja ATP, uzyskiwana dzięki fosfokreatynie, przynosi dalszą korzyść w postaci rozkładu kwasów, które powstają w wyniku intensywnej pracy mięśni. Duże zasoby fosfokreatyny przeciwdziałają przedwczesnemu zmęczeniu, zwłaszcza przy dużych obciążeniach. Dostępność fosfokreatyny jest ważnym czynnikiem wpływającym na wydolność organizmu przy obciążeniach krótkiego czasu.

5.Zapasy kreatyny w mięśniach mogą być zwiększone:

Przyjmowana zawartość kreatyny w komórkach mięśniowych wynosi,przy stosowaniu diety ok.300mg/100g tkanki mięśniowej.Ilość tak może być zwiększona przez trening szybkościowy,najłatwiejszym sposobem poprzez zwiększone spożycie "suplementu żywności".Granica ilość kreatyny,która może być zmagazynowana w mięśniach to ok.400-500mg/100g tkanki mięśniowej.

6.Kreatyna przyczynia się do zwiększenia siły i masy mięśni:

Najbardziej zaopatrzone w kreatynę są w szczególności wysiłki szybkościowo-siłowe,związane ze skurczami komórek mięśniowych maksymalnie krótkiego czasu.Wiele testów dowodzi iż suplementacja kreatyną przynosi największe korzyści sportowcom,uprawiające dyscypliny siłowe i szybkościowo-siłowe(sztangistom,kulturystom),przyrosty siły osiąganę dzięki stosowaniu kreatyny wynosią ok.10%.Przypuszczenia sportowców o 20-30% procentowej poprawie wyników,nie należą do rzadkości.Kulturyści cenią kreatyne ze względu na jej działanie zwiększające masę mięśniową.Kreatyna wiąże się z wodą,komórki mięśniowej"zwiększają się".Mięśnię robią się wyraźnie "pełniejszę"ale nie gładszę.Ponieważ wodą gromadzi się w komórkach mięśniowych a nie pod skórą.Zwiękniosę napięcie wewnątrzkomórkowę stanowi sygnał anaboliczny(komórki mięśniowej),co bezpośrednio pobudza przyrosty masy mięśniowej,do której dochodzi również siła jak również zwiększoną intensywność treningu.

7.Pojemność mustulatury zminiejsza się po ok.4-6 tyg:

Mieśnie są w stanie utrzymać zwięknioną koncentrację kreatyny tylko o ograniczonym czasie ok.4-6 tygodni.Pojemność magazynowania komórki zmniejsza się również z kreatyną zmniejsza się nawet przy zwiększonym spożyciu.Dlatego po każdym cyklu kreatynowym powinna być przerwa trwająca najmniej 3 tygodnie.Ponownę stosowanie kreatyny po przerwię również przynosi efekty.

8.Kreatyna w sportach wytrzymałościowych:

Przeprowadzonę testy nie potwierdzają iż stosowanie kreatyny przynosi korzystne wyniki dla jednostajnych wysiłków wytrzymałościowych w przykładzie "biegi".Są informację donoszące o skutkach niekorzystynch m.in "stwardzenie mięśni po długim wysiłku".Opinię są sprzecznę w określonych sytacjach podczas biegu(nagłego przyśpieszenia" kreatyna może wywołać korzystny wpływ na wyniki.Opóźnione zakwasy mięśni.Dyscypliny jak " Koszykówka,triathlon bądź piłka nożna" moga sporo zyskać dzięki kreatynie.

Opracował : Drags,na podstawie zebranych informacji.
  • 3

Doradca KFD

Doradca KFD
  • KFD pro

Siemka, sprawdź ofertę specjalną:




Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:



0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników

 Zamknij okienko