Skocz do zawartości

Zdjęcie

Witaminy i ich role w diecie.

- - - - - witaminy role diecie

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
Juhasso

Juhasso

    Na KFD prawie jak w domu ;)

  • Aktywny user KFD
  • PipPipPipPipPip
  • 1914 postów
  • Wiek: 36
    • Płeć:Mężczyzna
    • Miasto:ja właściwie jestem
    • Staż [mies.]: xxx
    CD:

    organizmie pozostaje w
    dynamicznej równowadze z tym, które znajduje się w surowicy, gdzie jest
    transportowane w surowicy krwi w połączeniu z białkiem nośnikowym którym jest
    transferyna.

    W mięśniach żelazo wchodzi w skład mioglobiny, czerwonego barwnika mięśni, który
    odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo jest też
    niezbędne do wytwarzania niektórych enzymów biorących udział w procesach utleniania.
    Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd
    jest on usuwany. Żelazo wpływa na proces wzrostu, zwiększa odporność organizmu,
    zapobiega zmęczeniu.

    Niedobór

    Niedobór żelaza występuje często u ludzi i na ogół powodowany jest niską zawartością
    przyswajalnych form tego metalu w pożywieniu lub zaburzeniami w procesie jego
    wchłaniania. Najbardziej wrażliwe są organizmy młode oraz kobiety, zwłaszcza ciężarne.
    Niedobór żelaza powoduje:

    spaczone łaknienie, czyli apetyt na produkty nie zaliczane do pokarmów, jak krochmal,
    lód, tynk i inne

    spadek sprawności fizycznej,

    obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej

    niesprawność pamięci

    zły nastrój,

    zmniejszenie odporności na przeziębienia i infekcje

    zaburzenia rytmu pracy serca.

    W wyniku długotrwałego niedożywienia, wyniszczających chorób rozwija się
    niedokrwistość czyli anemia z niedoboru żelaza, która objawia się osłabieniem, bólami
    głowy, apatią i bladością skóry. Na niedobory żelaza powstanie anemii narażone są
    dzieci, odchudzające się dziewczęta, kobiety z powodu utraty krwi w cyklach
    miesiączkowych, kobiety w ciąży, kobiety po menopauzie, sportowcy uprawiający sporty
    wytrzymałościowe, osoby starsze.

    Niedobory żelaza w organizmie u dzieci często współistnieją z zespołem zaburzeń
    zachowania u dzieci (ADHD ), objawiającym się wyczerpaniem i niemożnością
    koncentracji.

    Nadmiar

    Zbyt duża zawartość żelaza może odkładać się w wątrobie, trzustce i w innych narządach
    powodując tzw. hemochromatozę. Objawy zatrucia u dorosłych zdrowych osób są
    rzadkie. U dzieci natomiast w związku z możliwością hemochromatozy idiopatycznej
    (nadmiernego wchłaniania żelaza i odkładania się w narządach) śmiertelna może być
    dawka 3g. Przedawkowanie żelaza powoduje wzrost ryzyka zachorowania na choroby
    serca oraz choroby nowotworowe w szczególności raka odbytnicy.

    Źródła

    Są dwa źródła żelaza: żelazo hemowe, które jest łatwo przyswajalne przez organizm i
    żelazo nie hemowe zawarte miedzy innymi w roślinach które jest znacznie trudniej
    przyswajalne przez organizm. Przyswajalność żelaza zależy od wielu czynników np.
    witaminy C. Takie składniki jak sole wapnia, fosforu, mleko, sery, herbata (tanina), kawa
    i fityniany znajdujące się w nasionach zbóż zaburzają przyswajanie żelaza.

    Średnio tylko 10% zawartego w pokarmach żelaza jest w stanie przyswoić organizm
    zdrowego człowieka. W pokarmach pochodzenia zwierzęcego (żółtka jaj, wątroba, mięso,
    płucka, cynadry oraz kaszanka, czarny salceson i czernina) około 40% żelaza występuje
    w łatwo przyswajalnej postaci hemowej (mioglobina, hemoglobina). Jego przyswajalność
    z pokarmów wynosi około 20%. W produktach spożywczych pochodzenia roślinnego
    (fasola, brokuły, groch, szpinak, orzechy, fasola, melasa, suszone brzoskwinie, owsianka)
    żelazo jest w postaci trudno przyswajalnej, niehemowej i jego przyswajanie dochodzi do
    5%.
    • 0

    Doradca KFD

    Doradca KFD
    • KFD pro

    Siemka, sprawdź ofertę specjalną:




    Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:



    0 użytkowników czyta ten temat

    0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników

     Zamknij okienko