Skocz do zawartości

Zdjęcie

Termogeniki

- - - - - srodki termogeniczne

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
uzytkownik_315926

uzytkownik_315926

    Cieplice Family-Runners

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2529 postów
Środki termogeniczne

UWAGA! PREPARATY TERMOGENNE POWINNY BYĆ STOSOWANE WYŁĄCZNIE PRZEZ W PEŁNI DOJRZAŁE DOROSŁE OSOBY.


Efedryna - Numer jeden na liście substancji używanych obecnie do zwiększenia termogenezy to efedryna. Pochodzi głównie z suszonych młodych gałęzi rośliny Ephedra sinica, ten azjatycki krzew potocznie jest zwany mahuang.(Efedrynę można otrzymywać również z innych roślin z rodzaju Ephedra oraz z rośliny Sida cordifolia). Efedryna jest zbliżona chemicznie do amfetaminy i działa na nerwy współczulne, które są odpowiedzialne za fizjologiczną reakcję „walki lub ucieczki" oraz za inne czynności organizmu. Dlatego nazywana jest sympatykomimetykiem. Mimo podobieństwa w budowie do amfetaminy efedryna pięć razy słabiej podnosi ciśnienie skurczowe krwi (wyższa wartość), 10 razy słabiej podnosi rozkurczowe ciśnienie krwi (niższa wartość) i 10 razy słabiej od amfetaminy zaburza sen. Kofeina, z którą często łączy się efedrynę, również częściowo odpowiada za odczuwane pobudzenie ośrodkowe.

Efedryna działa na mózg i cały ośrodkowy układ nerwowy. Pobudza, zwiększa aktywność fizyczną i wydolność nerwowo-mięśniową. To główne powody używania jej przez kulturystów. To, że została ona zakazana przez różne organizacje sportowe świadczy o ich przekonaniu, że efedryna sama może zwiększyć siłę, wytrzymałość i wydolność fizyczną. Badania z użyciem dawek uznanych za bezpieczne (120 mg) jednak nie potwierdzają tego. Natomiast jej siła jako środka termogennego spalającego tłuszcz to całkiem inna historia.

Efedryna skutecznie wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej trzema drogami:
około 25-40% jej skuteczności (procent ten z czasem rośnie) wiąże się z termogenezą; reszta jest spowodowana zmniejszonym spożyciem jedzenia i zwiększeniem aktywności.
Efedryna pobudza rozwój brunatnej tkanki tłuszczowej (BAT). BAT jest szczególną tkanką, która raczej spala tłuszcz niż go gromadzi - więc jest bardzo pomocna w odchudzaniu. Badania świadczą o tym, że większość krótkotrwałego wzrostu termogenezy pochodzi z mięśni i innych narządów wewnętrznych; jednakże dłuższe stosowanie efedryny i innych substancji termogennych prowadzi następnie do wzrostu aktywności i przyrostu BAT Efedryna pobudza również wydzielanie adrenaliny i noradrenaliny z zakończeń nerwowych; substancje te łączą się z receptorami w mięśniach i tkance tłuszczowej i rozpalają piec do spalania tłuszczu.

Czy efedryna jest bezpieczna? Efedrynę stosowano w leczeniu chorób układu oddechowego do ponad 5 tysięcy lat. Sok zwany soma, robiony z mahuang, był przez setki lat napojem na długowieczność i wzmianki o nim pochodzą z wczesnych hinduskich świętych ksiąg. Preparaty oparte o efedrynę stanowią ponad jedną trzecią wszystkich preparatów sprzedanych na rynku sportowych suplementów. Każdego roku w Stanach Zjednoczonych osoby w różnym wieku przyjmują bezpiecznie dziesiątki milionów dawek. Połykane są miliony tabletek popularnych leków przeciwastmatycznych zawierających 48 mg chlorowodorku efedryny w typowej dawce, natomiast dawka dla dorosłych popularnych leków odtykających nos zawiera 60-120 mg pseudoefedryny. Gdy to wszystko dodamy, to okaże się, że preparaty efedryny od lat odznaczają się znacznym bezpieczeństwem stosowania.

Efedryna nie tylko jest bezpieczna, ale jest również jednym z najsilniejszych i najskuteczniejszych przeznaczonych do celowego i uzasadnionego stosowania. Poza tym unikalną cechą efedryny jest to, że jej konsekwentne stosowanie począwszy od małych dawek i stopniowo zwiększanych aż do poziomu uznanego za najskuteczniejszy szybko prowadzi do zmniejszenia lub eliminacji objawów ubocznych ze strony układu sercowo-naczyniowego i nerwowo-mięśniowego, natomiast zwiększa się zdolność do redukcji tkanki tłuszczowej.

Biorąc pod uwagę różne możliwości pamiętaj, że mahuang i wyciągi z niego zawierają składnik, który zwiększa ich skuteczność termogenną w porównaniu z syntetyczną efedryną, norefedryną (fenylopropanolaminą PPA), pseudoefedryną bądź złożonych z nich kombinacji. Mimo to mahuangh może nie działać bardziej pobudzająco niż syntetyczna efedryna.

Czy efedryna może dawać działania niepożądane? Oczywiście, jeśli się ją przedawkowało. Pomimo jej niskiej toksyczności i szerokiego marginesu bezpieczeństwa przedawkowanie efedryny może mieć bardzo poważne skutki. Dlatego na każdej etykiecie widnieją szczegółowe wskazówki co do właściwego i maksymalnego dawkowania i przeciwwskazań obejmujących nadciśnienie tętnicze, choroby serca, ciążę i stosowanie jakichkolwiek leków przeciwdepresyjnych.
Ponadto efedryny nie powinny samodzielnie stosować osoby chore na cukrzycę i nadczynność lub niedoczynność tarczycy.
Efedryna może powodować zatrzymanie moczu ł zmniejszać siłę odpływu moczu. U mężczyzn z powiększeniem prostaty efedryna może spowodować zatrzymanie moczu. FDA próbuje zmniejszyć pojedynczą dawkę efedryny do 8 mg, a dawkę dzienną do 24 mg, jak również wstrzymać dodawanie kofeiny i innych substancji nasilających działanie pobudzające. Jednakże na dzień dzisiejszy - i przypuszczalnie jeszcze przez jakiś czas - typowa dawka efedryny wynosił 8-25 mg w jednej porcji (zazwyczaj kilka tabletek czy kapsułek), a całkowita dawka w ciągu 24 godzin nie powinna przekraczać 75-100 mg.

Kofeina - Napoje zawierające kofeinę mają również wielowiekową tradycję i są bezpieczne dla zdrowych dorosłych osób, gdy stosuje się je z umiarem. Sama kofeina nie jest termogenną, przynajmniej po krótkim wstępnym okresie regularnego spożywania, i nie wywoła zmniejszenia wagi ani nie spowoduje przyrostu BAT. Jednakże ożywi Cię oraz spowoduje znaczący wzrost pojemności i wydolności treningowej. Kofeina z grubsza podwaja moc efedryny, wydłużając i pobudzając jej działanie termogenne poprzez zmniejszenie poziomu pewnych enzymów i innych związków w organizmie.

Liczne prace dotyczące odchudzania badały różne połączenia efedryny i kofeiny. Część z nich dotyczyła tych kombinacji plus teofiliny (lekarstwa na astmę występującego naturalnie w herbacie).W badaniach tych zazwyczaj używano 20 mg efedryny i 200 mg kofeiny trzy razy dziennie, na godzinę przed jedzeniem. Gdy do mieszanki dodawano teofilinę, dawkę kofeiny można było znacznie zmniejszyć, a mimo to nadal uzyskiwać znaczące rezultaty. Efedryna i kofeina plus teofilina poprawiały i przyspieszały do wartości prawidłowych stosunkowo wolny metabolizm u otyłych osób. Mimo że badania te różniły się dietami i liczbą katoni, a większość z nich prowadzona była na osobach otyłych (nie na kulturystach), u prawie wszystkich, którzy stosowa efedrynę i kofeinę, obserwowano znaczny spadek wagi i ilości tłuszczu w porównaniu z osobami, które brały samą efedrynę czy samą kofeinę, bądź placebo.
A co jeszcze ważniejsze - efedryna - z kofeiną lub bez - ewidentnie oszczędzała mięśnie podczas diet niskokalorycznych. Znaczna liczba osób brnących udział w tych badaniach podawała objawy uboczne takie jak bezsenność, przyspieszona czynność serca, palpitacje serca, drżenie rąk, uczucie roztrzęsienia, ale problemy te zazwyczaj ustępowały między 6 a 14 dniem.
Wszystkie z wymienionych objawów mogą wystąpić po spożyciu samej kofein lub samej teofiliny, jak również połączenia efedryny z kofeiną lub teofiliną. Kofeina i efedryna mogą również powodować zaburzenia żołądkowo-jelitowe, działać moczopędnie. a w potoczeniu z teofiliną powodować liczne poważne konsekwencje.

Najwyższe stężenie we krwi osiąga kofeina w około godzinę po spożyciu. Okres półtrwania (czas potrzebny do zmetabolizowania lub wyeliminowania potowy ilaści substancji we krwi lub w organizmie) dla kofeiny wynosi od 3 do 7 godzin, ale długość tego czasu różni się indywidualnie (np. u kobiet stosujących doustne środki antykoncepcyjne okres półtrwania może być dwukrotnie dłuższy).

Teofilina osiąga najwyższe stężenie we krwi po około 2 godzinach, a jej okres półtrwania wynosi około 8 - 9 godzin.
Objawy ciężkiego przedawkowania teofiliny nie zawsze są poprzedzone łagodniejszymi objawami, więc trzeba używać jej bardzo ostrożnie.
Jeśli początkowo okaże się, że jesteś nadwrażliwy na działanie kofeiny lub połączeń kofeiny z efedryną, nie używaj ich wieczorem ani późnym popołudniem. Pozwól swojemu organizmowi przyzwyczaić się ich pobudzającego działania zanim zastosujesz je późną porą.

Fenylopropanoloantina(PPA). Kolejny sympatykomimetyk, fenylopropanoloamina (PPA), działa zarówno zmniejszając apetyt, jak i termogennie. Przez wiek lat był to główny składnik tabletek odchudzających, począwszy od lat 60-tych, a w 1982 uznany został przez FDA za bezpieczny i skuteczny środek odchudzający. Nadal jest składnikiem w ponad 100 preparatach, łącznie z lekami na „odetkanie" nosa i na przeziębienie. Kilka lat temu oszacowano, że 9-10 milionów Amerykanów rocznie połyka około 16 miliardów dawek PPA.
Pomimo swojego podobieństwa do amfetaminy PPA jest bezpieczna. Sama PPA nie powoduje nadmiernego pobudzenia, euforii czy uzależnienia, chociaż może znacznie podwyższyć ciśnienie krwi, zwłaszcza w dużych dawkach lub w połączeniu z kofeiną.
PPA może przy łącznym podawaniu z kofeiną zwiększać czterokrotnie poziom kofeiny we krwii, podobnie jak w przypadku efedryny, wiele objawów ubocznych przypisywanych PPA może być spowodowanych działaniem kofeiny.
Łączenie kofeiny z PPA nie przyspiesza redukcji wagi i jest niej skuteczne niż sama PPA, choć niektóre badania na szczurach dowodzą, że połączenie tych substancji jest bardziej termogenne. PPA o natychmiastowym uwalnianiu jest bardziej skuteczna niż wersja wolno się uwalniająca. Przeciętna dawka szybko uwalniającej się PPA wynosi 25 mg, na godzinę przed każdym posiłkiem. Dla wersji o przedłużonym uwalnianiu, która osiąga niższy poziom we krwi dawka ta wynosi 75 mg na godzinę przed śniadaniem.
W badaniach na szczurach L-tyrozyna zwiększała skuteczność PPA. Niektórzy przypuszczają, że u ludzi podobny efekt wywoła dodanie l g L-tyrozyny. Będzie on jeszcze silniejszy jeśli PPA i tyrozynę weźmie się razem na pusty żołądek (nie jedząc przedtem przez 2-3 godziny białka), z niewielką ilością węglowodanów - np. 10 - 20 g cukrów prostych. Jednocześnie weź trochę witaminy B6 i C (biorących udział w przekształceniu tyrozyny w neuroprzekaźniki - dopaminę i noradrenalinę). Odczekaj przynajmniej 30 minut zanim zjesz cokolwiek innego. Tyrozyna może równie dobrze wzmocnić działanie innych substancji termogennych.

PPA ma podobne działania uboczne do innych związków pobudzających:

niepokój ruchowy, uczucie roztrzęsienia, nerwowość, drżenie, bezsenność, splątanie, nadciśnienie tętnicze, bóle głowy, psychozy, niewyraźna widzenie, zawroty głowy, nudności, wymioty, reakcje alergiczne, zaburzenia rytmu serca, zatrzymanie pracy serca i oddechu, napady padaczki, udar mózgu i śmierć.

Objawy te występują zazwyczaj przy dawkach większych niż zalecane lub w razie interakcji z kofeiną. Mimo że wymienione objawy zdarzają się rzadko, PPA na pewno nie może być stosowana nieostrożnie.

Synefryna - jest nowością wśród substancji energizujących.
Różne chemiczne formy tej substancji były obecne w lekach „odtykajacych" nos, kroplach do oczu i innych medycznych preparatach. Postać obecna w suplementach pochodzi z owoców drzewa Citrus aurantium.
Ze względu na swą budowę chemiczną synefryna znacznie mniej pobudza ośrodkowy układ nerwowy niż podobne substancje (sympatykomimetyki) jak efedryna. Również mniej pobudza układ sercowo-naczyniowy.
A jak działa termogennie? Niestety, obecnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

Wstępne badania na ludziach świadczą o tym, że synefryna działa termogennie; być może nawet silniej niż efedryna. Jednak dane te pochodzą z krótkoterminowych testów (trwających 3-6 godzin).
Wydaje się, że ma to sens, ale ten lek może szybciej ulegać eliminacji i mieć krótszy okres potrwania niż efedryna, co wymagałoby stosowania większych dawek dla uzyskania lepszej termogenezy.
Jedno z ostatnich badań wykazało, że preparat zawierający synefrynę ułatwiał odchudzanie u otyłych osób, ale nie porównano go suplementami opartymi o efedrynę. Jednak inna praca, porównująca działanie standardowych dawek preparatów zawierających efedrynę oraz synefrynę (24 mg efedryny, 10 mg synefryny; oba zawierały ponadto 300 mg kofeiny, 12 mg johimbiny i 200 mg kwercetyny) u zdrowych młodych mężczyzn i kobiet, mówi co innego. Jej wyniki zdecydowanie przemawiają na korzyść efedryny jako substancji termogennej i spalającej tłuszcz.
Przewaga efedryny w tym przypadku może jednak wynikać wyłącznie z różnicy w dawkach. Jeśli jesteś nadwrażliwy na efedrynę, wówczas możesz stosować samą synefrynę, bądź w połączeniu z efedryną. Wiele popularnych suplementów zawiera je obie; efedryna bardziej pobudza, a synefryna podtrzymuje termogenezę bez wyraźnego pobudzenia ośrodkowego układu nerwowego. Nie ma żadnych dowodów na poparcie jakiegoś szczególnego sposobu dawkowania dla obu substancji (innego niż zalecany przez producenta).
Generalnie efedryna - w dawce 16-24 mg - jest główną substancją termogenną; synefryna występuje w ilości 4-10 mg w jednej porcji. Być może synefryna udowodni, że to ona lepiej działa termogennie. Czas pokaże.

DIETA I TRENING Z TERMOGENAMI

Jeśli chodzi o dietę, wydaje się, że najlepsza jest ta, w której węglowodany stanowią 40-59% całkowitej dziennej liczby kalorii. Białek powinno być dużo (2,2-3,3 g/kg wagi ciała), posiłki małe i częste. Zapewnij sobie odpowiednią ilość błonnika, zarówno w postaci rozpuszczalnej, jak i nierozpuszczalnej; jeśli musisz zwiększać spożycie, rób to stopniowo.
Aby właściwie nastroić swój układ trawienny i metabolizm trzeba dostarczać mu mikroorganizmów takich jak Lactobacillus w jogurcie, niektórych proszkach zastępujących posiłki, czy w suplementach. Nie zapomnij o porcji witamin i minerałów, gdyż termogeneza zmniejsza poziom minerałów.
Wreszcie zapewnij sobie mnóstwo przeciwutleniaczy, by chronić się przed uszkadzającym działaniem utleniania i wolnych rodników. Nie przesadzaj z treningiem.
Dyscyplina jest kluczem do najlepszych, długotrwałych osiągnięć. Jeśli chcesz jedynie zwiększyć masę, możesz stosować substancje termogenne od czasu do czasu - najwyżej dwa dni w tygodniu. Wystarczy.
Pamiętaj, że zbyt częste regularne wprowadzanie organizmu w farmakologicznie indukowany stan gotowości do "walki lub ucieczki" sieje ogromne spustoszenia w gospodarce hormonalnej organizmu. Nie stosuj tych suplementów jako środka zastępczego w razie braku napędu i dyscypliny.
Choć pomogą Ci zrobić więcej serii i powtórzeń i z większym obciążeniem, szanuj te suplementy i te obciążenia. Zmiany hormonalne spowodowane termogeneza mogą wywołać taki stan umysłu, w którym trudno będzie ocenić jak wiele możesz zrobić i na ile bezpiecznie.
Poza tym istnieje sprawa uzależnienia i ryzyko związane z przekraczaniem możliwości organizmu: kurcze, uszkodzenia powysiłkowe, rozerwania, niemożność odpoczynku i snu, i wiele innych.
Jeśli chcesz osiągnąć maksymalną redukcję tkanki tłuszczowej, stosuj małe dawki i stopniowo je zwiększaj. W ten sposób lepiej zaadoptujesz się do odpowiedniej objętości i intensywności treningu. Jeśli chodzi o aerobik, lepiej stosować krótsze okresy ćwiczeń o większej intensywności, gdyż ćwiczenia wytrzymałościowe mogą spowodować zmniejszenie liczby pewnych ważnych receptorów (beta), które są odpowiedzialne za reakcję mięśni na te suplementy.

Kupując substancje termogenne wybieraj preparaty zawierające standaryzowane wyciągi i określające zawartość każdego ze składników. Używając wiarygodnych produktów ze sprawdzonych, pewnych Źródeł, z podaną specyfikacją można monitorować i kontrolować ich spożycie i skuteczniej na nie reagować.

UWAGA:

Substancje termogenne - bezpieczne/niebezpieczne stosowanie:


Istnieje niebezpieczeństwo związane z przedawkowaniem lub nadużyciem substancji termogennym. W piśmie urzędowym z 4 czerwca 1997 (Federal Register) FDA wymienia następujące działania uboczne i objawy niepożądane, jakie teoretycznie mogą wystąpić podczas stosowania preparatów efedryny:

* objawy sercowo-naczyniowe: od przyspieszonej czynności serca, lekkiego wzrostu ciśnienia tętniczego krwi i palpitacji po poważne zaburzenia rytmu serca, dużego stopnia nadciśnienie tętnicze, zatrzymanie czynności serca, bóle wieńcowe, zawat mięśnia sercowego, udar,
* objawy nerwowe począwszy od lęku, nerwowości, drżenia, nadaktywności, bezsenności, zmian w zachowaniu i zaburzeń pamięci po psychozy, zaburzenia orientacji, splątanie, utratę świadomości i napad padaczki,
* objawy żołądkowo-jelitowe od niewielkiego stopnia zaburzeń po nudności, wymioty, biegunkę, zaparcia i zmiany dotyczące enzymów osocza.
* objawy skórne od niespecyficznych wysypek po ztuszczające zapalenie skóry.
* objawy ogólne: drętwienie, mrowienie, zawroty gtowy, zmęczenie, letarg, osłabienie,

Mimo że efedryna była stosowana od tysięcy lat przed miliardy ludzi, nie oznacza to, że jest absolutnie bezpieczna.
Używanie preparatów zawierających efedrynę, szczególnie z dodatkiem kofeiny, w sposób nieodpowiedzialny, może być niebezpieczne.
Byli tacy, którzy umarli po spożyciu efedryny. A inni odczuwali różnorodne poważne objawy uboczne.
Jednakże spośród 191 pełnych opisów przypadków poważnych zaburzeń dostarczonych do FDA i badanych przez eksperta (dr Michaela Davidsona, dyrektora medycznego Chicagowskiego Centrum Badań Klinicznych) tylko 29 okazato się mieć przypuszczalny bądź prawdopodobny związek z działaniem efedryny.

Dane na temat toksyczności pochodzące z badań na szczurach, kotach, królikach i psach (brak badań na ludziach z oczywistych powodów) sugerują, że minimalna wstrzykniętadawka śmiertelna dla normalnej zdrowej osoby wynosi około 3000 mg. To ponad 100 razy więcej niż zalecana dawka doustna. Pamiętajmy, że spożycie 100 aspiryn, kofeiny ze 100 filiżanek kawy, kwasu szczawiowego z 10 kg szpinaku, a nawet wypicie zbyt dużej ilości wody też może zabić: zbyt dużo czegokolwiek może mieć fatalne skutki. Więcej nie znaczy lepiej. W gruncie rzeczy jeśli chodzi o odchudzanie więcej to dużo gorzej. Im mniej zużyjesz do wywołania redukcji tkanki tłuszczowej - nie ważne jak stopniowo - tym lepiej.

PODSUMOWANIE

Substancje termogenne to silne suplementy, które stosowane rozważnie, pomogą Ci zwiększyć siłę i wymiary. Jednak mogą też działać przeciwnie. Wielu ludzi bierze je tuż przed treningiem, głównie dla ich pobudzającego działania na siłę i wytrzymałość. Mimo że ich przyspieszający wpływ na siłę i energię może być bardzo kuszący, to zbytnie napędzanie się nimi na pewno nie jest wykorzystaniem ich siły odchudzającej w sposób najlepszy z możliwych.


Źródła:
Encyklopedia Internetowa
Forum KFD
Wiedza własna


AUTOR POSTU: CARLOSEK
  • 0

Doradca KFD

Doradca KFD
  • KFD pro

Siemka, sprawdź ofertę specjalną:




Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:

#2
uzytkownik_72671

uzytkownik_72671

  • KFD pro
  • PipPip
  • 105 postów

to jest narkotyk da sie przedawkować to i zdechnąć jak szczory...

nie rozumie i jescze na tym da sie przybrać i spalić tkanke tłusczową


  • 0

#3
uzytkownik_725700

uzytkownik_725700

    Nowy na pokładzie

  • Użytkownicy
  • Pip
  • 25 postów

to jest narkotyk da sie przedawkować to i zdechnąć jak szczory...

nie rozumie i jescze na tym da sie przybrać i spalić tkanke tłusczową

A bardziej po polsku?


  • 2