Skocz do zawartości

Zdjęcie

Słowniczek terminów klulturystycznych

- - - - - słownik wyrażenia terminy

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
Arek94

Arek94

    Się rozkreca

  • Użytkownicy
  • PipPipPip
  • 346 postów
  • Wiek: 25
    • Płeć:Mężczyzna
    • Miasto:Zabrze
    • Staż [mies.]: 7+8SW

    *
    POPULARNY

    SŁOWNICZEK TERMINÓW KULTURYSTYCZNYCH

    Asekurujący (spotter) - osoba, która obserwuje nas w trakcie wykonywania ćwiczeń i interweniuje gdy nie
    jesteśmy w stanie dokończyć powtórzenia lub potrzebujemy pomocy.

    Atrofia (atrophy) - uwiąd, zanik mięśni.

    Blokowanie (lock-out)
    - końcowa część powtórzenia, polegająca na dopychaniu ciężaru przez ostatnie
    kilkanaście centymetrów ruchu, aż stawy zostaną zablokowane.

    Buty antygrawitacyjne (gravity boots) - buty wyposażone w haki do wieszania, umożliwiające wykonanie zwisu
    głową w dół, w celu rozciągnięcia mięśni i tkanek grzbietu.

    Ćwiczenia beztlenowe (anaerobic exercises) - trening siłowy, obejmujący krótkie, intensywne eksplozje energii.

    Ćwiczenia izometryczne (isometric exercises)
    - ćwiczenia polegające na napinaniu mięśni bez zmiany ich
    długości oraz bez wykonanywania ruchu w stawach.

    Ćwiczenia izotoniczne (isotonic exercises) - ćwiczenia w których zmienia się długość mięśnia i jego obciążenie
    przy stałym naprężeniu.

    Ćwiczenia rozciągające (streching) - seerie skoordynowanych ruchów mające na celu rozciągnięcie i
    rozluźnienie mięśni oraz tkani łącznej.

    Definicja (definition) - posiadanie odtłuszczonych mięśni.

    Drążek (chinning bar) - metalowy pręt wykorzystywany do podciągania się na rękach.

    Dynamika (power) - siła plus prędkość.

    Efekt treningowy (training effect) - wzrost funkcjonalnej wydolności mięśni w wyniku poddawnia ich
    wzrastającym obciążeniom treningowym.

    Gęstość (density)
    - twardość, grubość i ciężkość mięśnia.

    Giętkość (flexibility) - zdolność mięśni do rozciągania się i duży zasięg ruchu w stawach.

    Gryf (bar) - element sztangi w formie pręta na który zakłada sie pierścienie obciążające.

    Gryf łamany (EZ ;cumbered bar) - specjalnie powyginany, krótki gryf służący do ćwiczeń bicepsów i tricepsów.

    Hiperplazja (hyperplasia) - rozrost mięśni poprzez powiększanie się liczby włókien mięśniowych.

    Hipertrofia (hypertrophy) - rozrost mięśni poprzez powiększanie się włókien mięśniowych.

    Intensywność (intensity)
    - stopień wysiłku wkładanego w trening.

    Czepiec (headstrap
    ) - siatka z rzemieni zakładana na głowę służąca do wykonywania ćwiczeń na mięśnie szyi.

    Krzyżowanie linek (cross-over pulley cables) - ćwiczenie na specjalnej maszynie polegające na jednoczesnym
    ściąganiu rękami linek wyciągów, aż skrzyżują się one przed ćwiczącym.

    Ławka Scotta (Scott bench)
    - prawie pionowo ustawiona podpora pod ramiona wykorzystywana w ćwiczeniach
    na bicepsy, zwana też modlitewnikiem.

    Magnezja (chalk) - proszek nakładany na ręce wcelu uniknięcia poślizgu i pewniejszego chwytu gryfu sztangi
    lub sztangielek.

    Maksymalne powtórzenia (max out) - maksymalny ciężar, z jakim można wykonać jedno pełne powtórzenie w
    danym ćwiczeniu.

    Napięcie spoczynkowe mięśni ( muscle tone) - stan pobudzenia mięśniowego w którym mięsień utrzymuje stałe,
    lekkie napięcie.

    Napływ krwi (flushing) - pompowanie krwi do mięśni.

    Nastawienie psychiczne (mind set) - stawianie sobie celów i koncentrowanie się na ich wypełnieniu.

    Negatywne powtórzenia (negatives) - opór w ruchu wstecznym;stawianie oporu opuszczanemu ciężarowi, przeciwdziałając siłom grawitacji.

    Obciążniki na przeguby (ankle weights) - ciężąrki zwykle w formie opasek zapinanych dokoła przegubów na
    nogach i rękach.

    Opaski (wraps) - ochronne opaski lub bandaże wzmacniające stawy w trakcie wykonywania ciężkich ćwiczeń
    typu przysiady czy wyciskanie leżąc.

    Pakowanie (pumping iron) - trenowanie z ciężarami.

    Palenie mięśniowe (burns) - stan podrażnienia mięśni wywołany ćwiczeniami na granicznych obciążeniach. Pas

    treningowy (training belt) - element wyposażenia treningowego zapinany wokół talii, zabezpieczający i
    wspomagający tłocznię brzuszną oraz grzbiet w trakcie ćwiczeń.

    Paski ( straps) - specjalne taśmy mocowane do nadgarstków i do gryfu sztangi, wspomagające uchwyt przy
    podnoszeniu sztangi. Używane także do ćwiczeń na drążku.

    Pompowanie (pump) - spowodowanie napływu krwi do mięśni.

    Powtórzenie (repetition, rep) - jednokrotne wykonanie ćwiczenia z pozycji wyjściowej do pozycji końcowej.

    Półsztanga (T-bar) - sztanga, której gryf zamocowany jest z jednego końca do podłogi lub ramy maszyny.

    Prążkowanie (striations) - uwidocznione szczegóły mięśni w formie poprzecznych smug.

    Program treningowy (training routine) - pełen zestaw ćwiczeń do wykonania w poszczególnych dnaich
    treningowych.

    Progresja obciążeń (progressive resistance)
    - metoda treningu, w której zwiększa się obciążenia w miarę wzrostu
    siły i wytrzymałości mięśni.

    Prostowanie (extensions)
    - działanie polegające na oddalaniu się części ciała od jego środka lub od
    początkowego przyczepu mięśnia.
    Przeciążenie (overload) - ciągłe poddawanie mięśni coraz cięższej pracy.

    Przetrenowanie (burnout, overtraining) - stan psychicznego i fizycznego przemęczenia.

    Punkt krytyczny (sticking point) - takie miejsce na trasie wykonywania ruchu w danym czasie w którym siły
    grawitacyjne i niekorzystny układ dźwigniowy czynią ruch najtrudniejszym.

    Rzeźba (cut up)
    - pozbycie się tkani tłuszczowej z organizmu w celu pokazania szczegółów umięśnienia.

    Seria (set) - zestaw zaplanowanej liczby powtórzeń, wykonywanych jedno po drugim.

    Seria przerywana (rest pause) - technika treningowa polegająca na wykonaniu jednego powtórzenia z
    submaksymalnym ciężarem, odpoczynku 10-20 sekundowym, wykonaniu następnego powtórzenia itd.

    Skurcz mięśnia (contraction) - skracanie się mięśnia przy jednoczesnym pokonywaniu oporu.

    Sucha masa mięśniowa (lean body mass) - termin używany dla określenia procentowej lub ilościowej zawartości
    czystej masy mięśniowej w organiźmie.

    Swobodne ciężary ( free weights)
    - sztangi i sztangielki w odróżnieniu od maszyn treningowych.

    Szczytowe napięcie (peak) - umiejętność tak dobrego i mocnego napinania mięśni, że możliwe staje się
    wpływanie na wysokość kurczącego się mięśnia.

    Ścięgna (tendons) - wiązka lub splot z silnej, włóknistej tkanki, łącząca mięśnie z kośćmi.

    Trasa sztangi (groove) - optymalna droga, po której powinna poruszać się sztanga w trakcie wykonywania
    ćwiczenia, tak aby mięśień pracował w pozycji maksymalnie wyizolowanej.

    Trening do nieudanej próby (training to failure) - wykonywanie powtórzeń w serii, aż do momentu, gdy nie jest
    się w stanie wykonać kolejnego, pełnego powtórzenia.

    Trening kondycyjny (cardiovascular training) - trening wpływający na wydolnośc serca i płuc.

    Trening obwodowy (circuits) - system treningowy, polegający na natychmiastowym przechodzeniu od jednego
    ćwiczenia do następnego.

    Unaczynienie (vascularity) - stopień pokrycia mięśni siatką naczyń krwionośnych.

    Wiązadła(ligaments) - pęczki silnych, sprężystych włókien, zbudowane z tkanki zbitej, łączące dwie lub więcej
    kości bądź chrząstek albo podtrzymujące organy, mięśnie lub powięzie.

    Włókna szybkokurczliwe (fast twitch fibers) - typ włókien mięśniowych, które szybko się włączają i są
    wykorzystywane głównie przy beztlenowym wysiłku, takim jak sprinty czy boje siłowe.

    Włókna wolnokurczliwe (slow twitch fibers) - typ włókien mięśniowych, które kurczą się powoli, są odporne na
    zmęczenie, a więc przydatne w sportach wytrzymałościowych.

    Wymuszone powtórzenia (forced reps) - korzystanie z fizycznej pomocy partnera w celu ukończenia ostatnich
    kilku powtórzeń w serii.

    Wytrzymałość (endurance)
    - zdolność mięśni do ciągłego wysiłku przez dłuższy czas.

    Zakres ruchu (range of motion) - wielkość zasięgu ruchu, jakim dysponuje ćwiczący w danym ćwiczeniu.

    Edytowany przez Arek94, 29 październik 2011 - 13:26 .

    • 12

    Doradca KFD

    Doradca KFD
    • KFD pro

    Siemka, sprawdź ofertę specjalną:




    Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:



    0 użytkowników czyta ten temat

    0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników

     Zamknij okienko