Skocz do zawartości

Zdjęcie

Siła strzału a mięśnie za nią odpowiedzialne

- - - - -

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
pasjonatpilki

pasjonatpilki

    Nowy na pokładzie

  • Nowi na forum
  • Pip
  • 8 postów
Mam nadzieję, że mateiał poniżej wyjaśni kwestie związane z mięśniami biorącymi udział w czasie strzału.

Piłka nożna to sport, którego głównym celem jest zdobycie większej ilości bramek niż przeciwnik. W tym celu należy oddać "jakieś" strzały na bramkę (w artykule nie zakładam, że zdobywamy bramki samobójcze). Oczywiście temat nie jest tak prosty jakby mógł się wydawać. Oddanie odpowiedniego strzału wcale nie jest taką prostą sztuką. Mamy tu doczynienia z wieloma parametrami, nad którymi należy stale pracować. Jednym z takich parametrów jest odpowiednia siła mięśni biorących udział w procesie strzału. Dzięki wiedzy jakie mięśnie biorą udział w tym procesie, możemy wykonać konkretne ćwiczenia mające na celu wzmocnienie tych obszarów.

BARKI

Wbrew pozorom mięśnie te biorą udział przy strzale. Mimo tego, że są dość daleko od miejsca newralgicznego to i tak mają one wpływ na siłę z jaką uderzymy piłkę. Główne mięśnie zaangażowane w proces to naramienny przedni i środkowy.

MIĘŚNIE TUŁOWIA (CORE TRAINING)

Niestety powszechna teoria, że to mięśnie brzucha odpowiadają za 50% siły strzału jest sama w sobie błędna. Wynika ona z braku znajomości podstawowych prawideł biomechaniki. Faktem jest iż mięśnie brzucha mają duży wpływ na strzał ale wynika to z tego, że wraz z mięśniami tylnich części pleców stanowią fundament pod stabilizację w czasie oddawaniu strzału. Kolejnym problemem jest to, że nieświadomi piłkarze ćwiczą jedynie mięśnie proste brzucha (te najbardziej widoczne tzw. sześciopak), zapominając o mięśniach głębokich brzucha, które mają nawet większy wpływ na stabilizację niż wyżej wymienione. W treningu tej części ciała należy z równą uwagą trenować mięśnie przedniej jak i tylnej części tułowia. A więc mięśnie brzucha jak i mięśnie pleców. Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest tzw. core training.

MIĘŚNIE POŚLADKOWE


Jedna z większych grup mięśniowych biorąca udział w czasie strzału. Bardzo często pomijana w momencie pracy nad mięśniami a mięsień pośladkowy wielki to jeden z większych mięśni naszego ciała.

MIĘŚNIE CZWOROGŁOWE UDA

Jedne z najczęściej ćwiczonych mięśni w treningu piłkarskim. Odpowiadające za prostowanie nogi w stawie kolanowym a także za stabilizację w czasie strzału nogi, na której utrzymywany jest ciężar ciała.

MIĘŚNIE TYLNEJ CZĘŚCI UDA

W tym przypadku nie mówimy jedynie o mięśniu dwugłowym, ale także o mięśniach głębokich, które również biorą znaczący udział. Do tej grupy zaliczamy mięsień półścięgnisty i półbłoniasty.

MIĘŚNIE ŁYDKI ORAZ STOPY

To mięśnie umiejscowione w przedniej i tylnej części łydki oraz mięśnie stopy. Biorą one czynny udział w procesie oddawania strzału i również na nie powinien być postawiony odpowiedni nacisk w czasie kształtowania siły.

PODSUMOWANIE


Powyższy materiał rozwiewa wątpliwości, iż jedynym treningiem na siłę strzału powinien być trening siły mięśni brzuch. Stwierdzam, że takie podejście nie ma żadnego naukowego celu. Większość treningów brzucha to trening mięśni prostych a więc tych, którymi możemy się pochwalić. Nie są to mięśnie, które w tym przypadku odgrywają znaczącą role. Trening powinien być jak najbardziej wszechstronny ponieważ w tym elemencie gry działa bardzo dużo grup mięśniowych. Ukierunkowanie treningu jedynie w jednym elemencie nie będzie miało aż takiego wpływu. Należy również podkreślić, że taki trening będzie prowadził do wzmocnienia jednej partii co może być następstwem odniesienia kontuzji spowodowanej złym rozłożeniem sił działających np. na kręgosłup.

zródło: treningpilkarza.pl
  • 3

Doradca KFD

Doradca KFD
  • KFD pro

Siemka, sprawdź ofertę specjalną:




Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:



0 użytkowników czyta ten temat

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników

 Zamknij okienko