Skocz do zawartości

Zdjęcie

Prawdy i nieprawdy o oleju

- - - - - prawdy nieprawdy oleju

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
KO.

KO.

    KFD Silver

  • KFD pro
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3671 postów
  • Wiek: 32
    • Płeć:Mężczyzna
    • Miasto:Żory
    • Staż [mies.]: sezon
    Oleje roślinne już prawie całkowicie wyparły z kuchni smalec. Są dobre do smażenia, do gotowania i do sałatek. A przede wszystkim tanie.
    Jednak wciąż opinie na ich temat są podzielone. Mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Ci pierwsi wierzą, że olej chroni przed zawałem obniżając poziom cholesterolu, ci drudzy, że jest niezdrowy, bo zawiera mnóstwo związków chemicznych. Jak zwykle w takich wypadkach, prawda leży pośrodku.

    Prawdy

    1. olej rzepakowy jest najzdrowszym tłuszczem roślinnym

    Olej rzepakowy zawiera wśród tłuszczów najmniej kwasów tłuszczowych nasyconych (podnoszą poziom cholesterolu), dużo jednonienasyconych (obniżają poziom cholesterolu) oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Organizm sam nie potrafi ich produkować i muszą być dostarczone z pożywieniem.

    2. olej rzepakowy można stosować na wiele sposobów

    Jest bardzo dobrym olejem do smażenia: nie zmienia swoich właściwości, szybko osiąga wysoką temperaturę, łatwo ocieka z produktu usmażonego, dlatego kotlety, placki są mniej tłuste. Może być wykorzystany jako dodatek do sosów sałatkowych, surówek, sałatek. Ochroni zawartą w pożywieniu witaminę C, oraz witaminy z grupy B przed szkodliwym działaniem światła i powietrza.

    3. olej ułatwia przyswajanie witamin

    Witamina K, beta-karoten obecne w warzywach, witamina A, D z ryb i podrobów nie zostaną wchłonięte i przyswojone przez organizm jeżeli nie znajdą się w towarzystwie tłuszczu. Nawet niewielka ilość oleju usprawni wchłanianie witamin przez organizm.

    Nieprawda

    1. olej rzepakowy jest rakotwórczy

    Tak mogło być kiedyś. Zła sława rzepaku związana była z dużą zawartością kwasu erukowego podejrzanego o właściwości rakotwórcze. Obecnie ziarna rzepaku zostały genetycznie zmodyfikowane. W Polsce olej rzepakowy produkowany jest z ziaren rzepaku podwójnie ulepszonego, tzw. "00". Ma on bardzo niski poziom ciał gorzkich (glikozydów) i kwasu erukowego, a pozyskiwane z niego olej i śruta są produktami spożywczymi poza wszelkimi podejrzeniami.

    2. do smażenia na głębokim tłuszczu najlepszy jest olej

    Do smażenia frytek, pączków, chrustów, krewetek najlepsze są tłuszcze o wysokiej temperaturze dymienia, nie zmieniające swojej budowy, czyli smalec i Planta. Oleje nie są najlepsze, bo zawierają kwasy tłuszczowe wielonienasycone. Pod wpływem smażenia tworzą się w nich wolne rodniki, podejrzane niemal o wszystkie cywilizacyjne choroby.

    3. olej rzepakowy to oliwa północy, ma takie same walory zdrowotne co ona

    Olej rzepakowy różni się od oliwy sposobem otrzymywania i oczywiście surowcem. Wpływa to na jego skład i zawarte w nim proporcje kwasów tłuszczowych. Oleje mają mniejszą liczbę nieporządanych w diecie kwasów nasyconych, są dość ubogie w tłuszcze obniżające poziom cholesterolu. Olej rzepakowy najlepiej używać do smażenia, a oliwę z oliwek (najlepiej z pierwszego tłoczenia) powinno się zajadać surową, np. do sałatek, surówek; szkoda jej na smażenie, bo w wysokiej temperaturze kwasy tłuszczowe tracą właściwość obniżania cholesterolu.

    kilka tłustych rad

    • dzieci do 2 lat powinny jeść tłuszcze o składzie zbliżonym do mleka kobiecego, czyli masło

    • jeżeli twoja dieta przeładowana jest wędlinami, serami żółtymi, mięsiwem bogatym w nasycone kwasy tłuszczowe, zjadaj więcej kwasów wielonienasyconych NNKT, najlepiej z olejów roślinnych

    • przechowuj oleje w ciemnym, chłodnym miejscu; po otwarciu butelki zawartość zużyj w ciągu 3 tygodni

    Iza Czajka

    Samo Zdrowie 02. 2002
    • 1

    Doradca KFD

    Doradca KFD
    • KFD pro

    Siemka, sprawdź ofertę specjalną:




    Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:



    0 użytkowników czyta ten temat

    0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników

     Zamknij okienko