Skocz do zawartości

Zdjęcie

Co to jest Stretching?

- - - - - stretching co to rozciąganie się

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
Goawaynoobzz

Goawaynoobzz

    Się rozkreca

  • Użytkownicy
  • PipPipPip
  • 318 postów

Na początku chciałbym powiedziec że ten artykuł był mi potrzebny do szkoły, ale pomyślałem że może komuś się to tutaj przyda. Wiem że było już parę artykułów na ten temat, proszę mi o tym nie pisac :-) Źródłami jest internet, gazety i własna wiedza.

 

Co to jest Stretching?

 

Stretching - z języka angielskiego rozciąganie - zestaw ćwiczeń fizycznych polegający na rozciąganiu mięśni celem ich rozciągnięcia i uelastycznienia, a także poprawieniu ukrwienia układu motorycznego i spowodowanie jego rozruszania. Streching używany jest również jako powszechna, ale zaawansowana forma rehabilitacji.

 

Czy przed rozciąganiem potrzebna jest rozgrzewka?

Pomimo iż stretching wykonywany jest również przez wielu sportowców sportów ekstremalnych w formie krótkiej, lecz zaawansowanej rozgrzewki - sam jako ćwiczenia wymaga rozgrzewki, ponieważ rozciąganie nierozgrzanych mięśni może prowadzić do kontuzji lub zapaleń, a w konsekwencji do zwyrodnień. Rozgrzewka powinna być lekka i składać się z prostych czynności - lekkiego biegu (np. w miejscu), przysiadów, podskoków, pajacyków itp. mających na celu rozgrzanie mięśni, dotlenienie i zwiększenie ciśnienia krwi - przygotowujących do faktycznej serii ćwiczeń rozciągających.

 

Po co się rozciągać?

Prawidłowo wykonywane ćwiczenia rozciągania mięśni to jeden z prostszych sposobów na wsparcie ich rozwoju. W mięśniach nie rozciągniętych i usztywnionych krew krąży słabiej, a w tym samym gorzej odżywia tkanki. Ponadto, poprawia w znacznym stopniu sprawność ruchową stawów i mięśni.

 

Do zalet stretchingu możemy zaliczyć:

  • poprawę napięcia mięśni,
  • przedłużenie i wzmocnienie ich włókien,
  • zwiększenie elastyczności,
  • zapobieganie powstawaniu zwyrodnień i zesztywnień,
  • zapobieganie naderwaniu i naciągnięciu.

Rodzaje rozciągania.
Choć mamy, aż 6 rodzajów ćwiczeń rozciągających, na potrzeby tego artykułu stretching podzieliłem jedynie na 2 techniki – dynamiczną i statyczną.

  1. Stretching statyczny polega na pozostawaniu w pozycjach rozciągających nie krócej niż 20 s, aż do kilku - kilkunastu minut. Przykład? Połóż się na plecach na brzegu łóżka i pozwól wyciągniętej w bok ręce swobodnie opadać.
  2. Stretching dynamiczny to nic innego, jak wykonywanie obszernych i dynamicznych ruchów, które za każdym razem będą coraz obszerniejsze, rozciągając w ten sposób mięśnie. Przykładem tego typu stretchingu jest sprężynujące pogłębianie skłonu lub obszerne wymachy ramion.

Poniżej znajduję się obrazek, na którym widoczny jest przykładowy cykl rozciągania się przed bieganiem.

 

Załączone pliki


  • 1

Doradca KFD

Doradca KFD
  • KFD pro

Siemka, sprawdź ofertę specjalną:




Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego: