Vanos daje większą elastyczność, nieco lepsze przyspieszenie i oszczędność paliwa - zmienne fazy rozrządu
Elektroniczne urządzenie sterujące, wykorzystując sygnał z czujników obciążenia i prędkości obrotowej silnika, określa sygnał sterujący wykonawczego układu hydraulicznego. Sygnał sterujący ustala położenie zaworu elektromagnetycznego umożliwiające przepływ oleju do układu uruchamiającego. Siła pochodząca od ciśnienia oleju powoduje przesunięcie wałka połączonego z elementem regulacyjnym, który znajduje się w piaście koła łańcuchowego napędu wałka rozrządu. Ten zmienia swoje położenie kątowe, powodując zmianę faz rozrządu (w tym przypadku zaworu dolotowego). W zakresie niskich prędkości element regulacyjny obraca wałkiem rozrządu, zmniejszając kąt początku otwarcia zaworów dolotowych. W średnim zakresie prędkości obrotowych, powyżej określonej wartości, element regulacyjny obraca wałek rozrządu w kierunku wcześniejszego otwarcia zaworów dolotowych. Po przekroczeniu pewnej prędkości obrotowej element regulacyjny ustawia wałek rozrządu ponownie w położeniu późniejszego otwarcia zaworów dolotowych. (z wiki)
Podwójny Vanos to dodatkowo zmienny kat wyprzedzenia wałka od zaworów wydechowych
M50-wersja bez Vanosa / z Vanosem
M52-wersja z Vanosem / z podwójnym Vanosem
M54-wersja z podwójnym Vanosem
tak 2.8 są na podwójnym Vanosie
Kurde teraz Mi sie wszystko pomieszało z TYMI VANOSAMI

bo tu pisze tak :
316i - 9/90-8/93 M40, pojemność skokowa-1596, moc-100(KM) przy obrotach 5500.
316i - 8/93-9/00 M43, pojemność skokowa-1596, moc-102(KM) przy obrotach 5500.
318i - 9/90-8/93 M40, pojemność skokowa-1796, moc-113(KM) przy obrotach 5500.
318i - 8/93-5/99 M43, pojemność skokowa-1796, moc-115(KM) przy obrotach 5500.
318is - 10/91-1/96 M42, pojemność skokowa-1796, moc-140(KM) przy obrotach 6000.
318is - 1/96-9/00 M44, pojemność skokowa-1895, moc-140(KM) przy obrotach 6000.
318tds - 3/95-9/00 M41, pojemność skokowa-1665, moc-90(KM) przy obrotach 4400.
320i - 1/90-4/95 M50, pojemność skokowa-1991, moc-150(KM) przy obrotach 5900.
320i - 9/94-5/99 M52, pojemność skokowa-1991, moc-150(KM) przy obrotach 5900.
323i - 6/95-9/00 M52, pojemność skokowa-2494, moc-170(KM) przy obrotach 5500.
325i - 11/89-4/99 M50, pojemność skokowa-2494, moc-192(KM) przy obrotach 5900.
328i - 1/95-5/99 M52, pojemność skokowa-2793, moc-193(KM) przy obrotach 5300.
325td - 1/91-2/98 M51T, pojemność skokowa-2498, moc-115(KM) przy obrotach 4800.
325tds - 6/93-5/99 M51S, pojemność skokowa-2498, moc-143(KM) przy obrotach 4800.
Czyli 2.8i jest tylko na PODWÓJNYM VANOSIE ( Oznaczenia M52 ) ?
2.5i jest na POJEDYNCZYM i PODWÓJNYM VANOSIE ( Oznaczenie M50 ) ?
2.0i jest bez VANOSA albo z POJEDYNCZYM VANOSEM ( Oznaczenie M50 albo M52 ) w zalezności czy z VANOSEM czy BEZ ?
DOBRZE ROZUMIEM BO JUŻ SAM NIE WIEM