Skocz do zawartości

Zdjęcie

Rola wody w organiźmie

- - - - - zdrowie rola wody organizmie

  • Proszę się zalogować aby odpowiedzieć

#1
ANATOM

ANATOM

    Cieplice Family-Runners

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2529 postów
  • Wiek: 34
    • Płeć:Mężczyzna
    • Miasto:Jelenia Góra-Cieplice
    • Staż [mies.]: 11 lat
    Woda w organiźmie człowieka
    Aby dobrze zrozumieć rolę jaką woda pełni w organizmie należy sięgnąć trochę do anatomii . Ciało człowieka jest zbudowane z komórek te z kolei w 80 % złożone są z wody .Komórki aby mogły prawidłowo funkcjonować muszą mieć dostarczony pokarm i to jest rola naszej krwi złożonej z 60% wody , jednocześnie produkty przemiany materii które powstają w wyniku funkcjonowania komórek muszą być niezwłocznie z organizmu usunięte . Tak więc w naszym cały czas trwa ciągła wymiana płynów Tlen i inne chemiczne środki odżywcze trafiają z krwi poprzez ścianki naczyń krwionośnych za pomocą płynu tkankowego do komórek , a produkty spalania do płynu międzykomórkowego . Część płynu wraca do krwiobiegu przez naczynia włosowate pozostała część wraca poprzez układ limfatyczny odpowiedzialny za rozprzestrzenianie się chorób w naszym organizmie . Krew następnie przefiltrowana jest w nerkach skąd szkodliwe substancje przechodzą do moczu z którym są wydalane .Część płynów wydalana jest z potem czy z wydychanym powietrzem . Jak z tego wynika woda jest podstawowym nośnikiem przy odżywianiu komórek oraz oczyszczającym organizm z produktów przemiany materii .Stąd tak ważne jest codzienne spożywanie dużych ilości wody.

    Oprócz odpowiedniej ilości wody potrzebnej w ciągu doby ważny jest też sposób picia. Pić należy powoli, w niewielkich ilościach, jednorazowo, straty płynów uzupełniamy stopniowo, z godziny na godzinę.

    Czas zatrzymywania wody przez organizm zależy od wielkości porcji i szybkości spożycia płynu. Przy szybkim spożyciu 500-1000 ml płynu przechodzi on szybko do płynu pozakomórkowego i zmniejsza jego ciśnienie osmotyczne, co obciąża krążenie, a płyn szybko wydala się przez nerki i z potem. Przy piciu małymi łykami utrata płynu z moczem i potem jest powolniejsza i mniejsza. Mieszkańcy Azji Południowo-Wschodniej w okresie pory gorącej piją herbatę przez cały dzień małymi porcjami.

    Wyrównanie strat wody w tropiku jest bardziej naglące niż strat sodu i chloru w pocie. Należy pamiętać, że w czasie silnego pocenia uczucie pragnienia nie jest dobrym wskaźnikiem stopnia odwodnienia organizmu.

    Człowiek o masie ok. 70 kg ma w swym ciele ok. 45 l wody (65% masy ciała). Przy stracie 1,5 l dziennie w ciągu 6 dni utraci on nie mniej niż 9 l wody (20% masy ciała) i w tych warunkach ginie. Przy wysokiej temperaturze otoczenia w tropiku można zginąć w ciągu 2-3 dni. Dla wyrównania niedoboru płynów nie należy podawać dużych ilości wody mineralnej gazowanej, która dzięki zawartości dwutlenku węgla powoduje rozciąganie ścian żołądka i hamuje na drodze odruchowej uczucie pragnienia. W ten sposób może dojść do maskowanego stanu odwodnienia przy braku pragnienia.

    Nawodnienie komórek a synteza białka.
    Ilość wody zawartej w komórce, określana jako stan nawodnienia komórkowego, może szybko się zmieniać. Zmiany nawodnienia komórki mają wpływ na przebiegające w niej procesy metaboliczne, zwłaszcza na przemianę białka. Takie czynniki, jak hormony kataboliczne, niskie stężenia glutaminy i zmiany w przemianie aminokwasów, mogą spowodować, że organizm znajdzie się w stanie katabolicznym. Te same czynniki mają wpływ na poziom nawodnienia komórek. Aminokwasy wraz z sodem transportowane są w specjalny sposób przez błonę komórkową do wnętrza komórek. Wzrost wewnątrzkomórkowego stężenia sodu powoduje przepływ wody do komórki. Hormony także mają wpływ na to, jaka ilość wody wpływa i wypływa z komórki. Insulina może powodować nabrzmienie komórki poprzez uaktywnienie sodu i uzależnionego od potasu systemu transportowego, umożliwiającego akumulację tych jonów w obrębie komórki. Woda napływa do niej, aby rozcieńczyć nadmierne stężenie soli.

    Jak utrzymać wodę w organizmie ?
    Przeciętny człowiek składa się w 66% z wody, a jego mięśnie aż w 80%. Nie jest rzeczą przypadku, iż to właśnie przede wszystkim w mięśniach przebiegają najważniejsze procesy syntezy białka. Woda jest niezbędnym składnikiem tej syntezy. Wydaje Ci się zapewne, że pijesz bardzo dużo, tymczasem większość z nas jest odwodniona na własne życzenie. Taka sytuacja występuje zawsze wtedy, gdy nie wypijamy dość płynów, ponieważ nie czujemy się spragnieni. Każdy z nas wydala codziennie przynajmniej 400 ml wody oddychając, 400 ml przez skórę i 1000 ml przez nerki. Należy pamiętać, że jest to tylko minimum. Przy aktywnym trybie życia ilość wydalanej wody zwiększa się, tak samo jak w czasie upału. Picie kawy i innych napojów zawierających kofeinę ma efekt moczopędny, a zatem powoduje utratę wody z organizmu. Aby zachować równowagę, trzeba stale uzupełniać poziom wody wydalanej z organizmu. Większość ludzi pije przede wszystkim podczas posiłków, a pomiędzy nimi sięga jedynie po napoje kofeinowe. Zastanów się, czy wypijasz minimum 2-3 litry wody dziennie ? Nawet jeśli tracisz tylko tę ilość wody, która stanowi 1% wagi ciała, tracisz jednocześnie zdolność regulowania temperatury organizmu. Może to poważnie ograniczyć twoją fizyczną aktywność. Jeśli zaś utracisz ilość wody, która stanowi 7% wagi ciała i będziesz ćwiczył w upale, możesz nawet zemdleć. Badania wykazały, iż podczas treningu w czasie upału z pragnienia wypijamy zaledwie połowę płynów niezbędnych do zrekompensowania utraconej wody. Warto jeszcze raz powtórzyć i powtarzać w nieskończoność: pragnienie bardzo słabo odzwierciedla rzeczywiste zapotrzebowanie organizmu na wodę. Zwykle można je zaspokoić wypijając pół litra płynu. Tymczasem pełne nawodnienie organizmu nie odbywa się tak od razu. Nawet po spożyciu dużej ilości płynów organizm będzie potrzebował kilku godzin, a nawet dni, aby w pełni odbudować swe zasoby. Dokładny czas trwania procesu nawodnienia zależy od stopnia odwodnienia i od tego, które tkanki utraciły najwięcej wody. Tkanki skórna i mięśniowa, które składają się w większej mierze z wody, najdłużej wychodzą ze stanu odwodnienia. Możesz spróbować ustalić swe dzienne zapotrzebowanie na wodę określając, ile jej tracisz w ciągu dnia. Przeciętny człowiek traci ok.1,8 l wody siedząc przy biurku w klimatyzowanym biurze. Jeśli więc wykonujesz Jakieś ćwiczenia w upale, możesz tracić nawet 1l wody na godzinę. Niektórzy sportowcy mogą wypocić nawet 2 l w ciągu godziny. Więc jeśli pracujesz w biurze, a potem przez dwie godziny trenujesz, powinieneś spożywać w granicach 3,8 - 4 l wody dziennie. Jeśli twoja praca wymaga fizycznej aktywności i przebywania przez długie godziny na dworze, w upale, a prócz tego jeszcze przez godzinę trenujesz, wtedy będziesz potrzebował 6 - 7 l wody. Są to przybliżone szacunki dotyczące minimalnego zapotrzebowania organizmu, ale pomogą uzmysłowić Ci, czy właściwie dbasz o równowagę wodną organizmu.

    Dostarczaj komórkom wodę!
    W normalnych warunkach komórki ciała są nawodnione i znajdują się w stanie anabolicznym. Zamiast więc martwić się o to, jak jeszcze zwiększyć anabolizm, należy raczej starać się unikać odwodnienia i przejścia w stan katabolizmu. Trzy czynniki nogą doprowadzić do odwodnienia komórek:
    1) niedostateczne spożycie płynów;
    2) nie dość aktywny system transportu aminokwasów;
    3) niewystarczający poziom glutaminy w komórce;
    Pierwszego łatwo unikać - po prostu przy każdej okazji pij dużo wody. Drugie nie jest zbyt prawdopodobne, jeśli nie cierpisz na żadne przewlekłe choroby. Trzecie natomiast jest przedmiotem stałej troski sportowców i dotyczy ilości wody transportowanej do komórek i służącej utrzymaniu wewnątrzkomórkowego stężenia glutaminy. Stosowanie odżywek zawierających aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach pomoże w utrzymaniu syntezy glutaminy. Minęły miliony lat, ale owa prosta chemiczna reakcja łączenia się dwóch aminokwasów niewiele się przez ten czas zmieniła. Jedna różnica polega na tym, że obecnie synteza białka przebiega w indywidualnych komórkach, które muszą mieć zapewnioną odpowiednią ilość wody. Zatem, jeśli chcesz uniknąć katabolizmu i ryzyka zaniku mięśni, zapewnij wodę komórkom swego ciała i pamiętaj aby zarówno na treningu jak i poza nim pić odpowiednią ilość wody.

    na podst. artykułów R. Saganka i dr med. G. Kuchta

    AUTOR POSTU: FIFTY
    • 0

    Doradca KFD

    Doradca KFD
    • KFD pro

    Siemanko, w tym przypadku, mogę polecić Ci takie produkty (dla ułatwienia przygotowałem boks ze zdjęciami):


  • Universal BCAA Stack - 250gUniversal BCAA Stack - 250g 119.00 zł 74.99 zł
  • Gaspari Super Drive - 240gGaspari Super Drive - 240g 199.00 zł 119.00 zł
  • BSN Axis HT - 120 tabl.BSN Axis HT - 120 tabl. 179.00 zł 179.00 zł
  • VPX Life Lift Bar - 60gVPX Life Lift Bar - 60g 12.00 zł 9.25 zł
  • ActivLab Tribuactiv B6 - 90 kaps.[PROMO] 1+1ActivLab Tribuactiv B6 - 90 kaps.[PROMO] 1+1 68.00 zł 49.99 zł
  • NVE Stacker Rush 454gNVE Stacker Rush 454g 159.00 zł 119.00 zł
  • UNS Carbon Econo 1000gUNS Carbon Econo 1000g 19.00 zł 15.5 zł
  • Brutal Nutrition Muscle ON - 908gBrutal Nutrition Muscle ON - 908g 87.00 zł 79.00 zł
  • Bio Tech USA Nitro Gold 454gBio Tech USA Nitro Gold 454g 48.00 zł 43.2 zł


  • Poniżej kilka linków do tematów podobnych do Twojego:



    0 użytkowników czyta ten temat

    0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych użytkowników


    Najważniejsze działy: Kulturystyka | Dieta | Przepisy | Trening | Doping | Fitness | MMA
     Zamknij okienko